1.1.12

2012: L'any Pere Calders?

Aquest 2012 es compliran 100 anys del naixement d'un dels escriptors de contes de la literatura catalana del S.XX més brillants com és Pere Calders. Serà l'any 2012 l'any Pere Calders? No ho tinc clar...Però per si de cas he pensat que no estaria malament rellegir quelcom d'ell aquest any.
Per començar...
Algunes de les seves frases:
"...quan em parlen de fantasia i absurd en els meus contes, recordo que les primeres crítiques que van sortir, quan algú va dir que jo jugava amb l'absurd, la fantasia i la cosa insòlita em vaig quedar parat. Perquè a mi em semblava que tot el que explicava m'havia passat en un sentit o altre."

"...no he estat mai un escriptor professional... això et dóna un sentiment de llibertat, el fet de poder escriure sense pensar que depens d'un editor que te l'espera, que t'has de guanyar la vida, estàs lligat a un compromís. Com que jo me l'estimo molt la llibertat, apassionadament, escriure d'aquesta manera ho faig purament per un amor al llenguatge, per unes ganes d'explicar instintives i no depenc de ningú."

"Jo diria que el conte, com a qualsevol altre gènere literari, serveix perquè l'escriptor s'adreci a un interlocutor invisible i li expliqui alguna cosa que ell vol comunicar a l'altre. Aleshores per mi el conte és un gènere extraordinàriament dúctil perquè no obliga a una extensió determinada. Pots explicar el que vols dir, de vegades en dues o tres ratlles i de vegades en deu folis. La novel·la és més exigent, la novel·la ens ha d'arribar a una dimensió determinada."

"Qualsevol avenç tecnològic, qualsevol cosa que realment et proposi i et desperti allò que abans hem parlat de la imaginació, a mi no tan sols m'interessa, sinó que m'apassiona."


PERE CALDERS

(Barcelona 1912 - 1994)

1 comentari:

  1. Jo m'hi apunto. De fet és dels escriptors que rellegeixo, ara un conte d'aquí ara un d'allà.

    ResponElimina